Varför hata en tidning när du kan hata alla?

I dagens mediasamhälle tror jag att de flesta känner igen sig när man pratar om dålig journalistik. VI har alla varit där, läst tidningar, surfat på nätet och blivit frustrerad på aftonbladet, DN, Svd etc. Dagens journalister är lätta att kritisera av många anledningar och det är lätt att förstå att man gör det. Jag funderar ofta på hur det kommer sig att dagens tidningar har sänkt sig så kvalitativ. Jag vet att, reklamen har ökat, fram tills nyligen upplagorna också och vi har blivit matade med mer och mer nyheter om vår omvärld.

 

Det jag inte förstår, är hur det kommer sig att Aftonbladet får ta åt sig största delen av kritiken? Jag menar, jag är inte dum, jag vet att Aftonbladet inte är bra. Förutom att jag har vänstersympatier (vilket innebär att jag gillar tidningar som har klassperspektiv) och gillar några skribenter där (Annika Marklund och Katrine Kielos) så har jag inte mycket övers för Aftonbladet. Jag tycker inte att tidningen är speciell. Och det är där jag blir förvirrad, för att det är precis det. Aftonbladet är inte speciellt dålig. Dålig ja, men inte på ett sätt som utmärker den. Man beskyller den för att vara subjektiv och ofta för att ge ”en bild av saker”. Jag håller med. Men vilken tidning gör inte det? Svd och DN är båda höger och sympatiserar med de borgerliga partierna. Man kan inte påstå att de ger en objektiv bild av valet.

 

Jag tycker att folk borde förstå att Aftonbladet är precis som mycket av journalismen idag, politiskt färgad och det innebär att man visar vilken politisk hållning man har i sina texter. Detta gör Aftonbladet på ett övertydligt sätt. Om ni inte gillar det, sluta läs då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0